Sommerlejr

Sommerlejr - en god tradition der betyder en uge med masser af aktivitet i Herning Svæveflyveklub.

Denne gang var vi desværre ikke privilegeret med strækvejr – men til gengæld masser af træningsvejr – endda med juli varmeste dag. Kristian D. fik ugens rekord med 3 timer i tøjtermik i en Discus.

Flyvermæssigt havde vores elever sat sig individuelle måle som skulle indfries i sommerlejren og det lykkes. Thilde, Johs og Mathias omskolet til Discus. Mathias gik solo. Erik og Rasmus K. masser af grundskoling. Rasmus M. fik også sin omskoling til VN . Kim K. er startet omskoling til spilstarter og fløj solo i ASK 21'erne. Derudover havde Rasmus M. og Michael F. sat sig målet at blive omskolet til flyslæb og det lykkes også. Flyslæb foregik med Super Cub (PY) fra Arnborg , hvilket var en god erstatning for Super Dimona. Vores Super Dimona er nu kommet retur i Herning og må flyve igen - dog lidt træls den ikke nåede at komme ugen før.

Vores nye instruktør Jacob Lassen fik sin ilddåb i sommerlejren.

Spillet Elvira har nu "tøjsnor" på venstre tromle. Organisationen med at wire altid (uanset vind) lægges i sydsiden af banen fungerer rigtig godt – så er det plads i nordsiden til at lande og flyslæbe. Baseret på flylogs har Knud M. beregnet at vi får 20-50 meter mere højde med tøjsnoren - på en dag med god vind lige på banen. Næste skridt omkring spillet er at teste følere der skal fortælle tøjsnorens adfærd. Denne viden skal bruges til vores nye el-spil.

Det sociale er altid i højsædet i uge 29 - om tirsdagen var vi i alt 35 personer til grillaften.

Ole F. fik sine kollegaer til at lave en overflyvning af flyvevåbnet redningshelikopter - når de nu alligevel skulle skifte vagt i Skrydstrup - noget som kan få det til at "trække" lidt i klubbens Danish Air Cadets.

Michael F. havde stillet sin VR simulator til rådighed – der blev fløjet mange ture i F16 – og fjendtlig fly blev skudt ned – desværre "mistede" vores statsminister også et par F16 fly. Det med at lande en F16 er ikke lige nemt, og dog, det lykkes for et par af vores unge piloter, således at F16'erne kunne starte igen.

Lørdag var det tid til den obligatoriske sommerfest med 41 tilmeldte!

Konklusion - som altid - en super uge 29 med masser af flyvning, hygge og social aktivitet – derfor HUSK – at reservere uge 29 2023 til en uges sommerlejr på flyvepladsen.

Tekst og foto Per Kragsø.