Fjernundervisning

Vintersæsonens teoriundervisning burde være færdig og kursisterne fra de tre klubber, Viborg, Silkeborg og Herning (6, 9 og 5) være klar til prøver i april. Sådan er det ikke helt i år.

For det første: teorisæsonen har været præget af coronarestriktionerne. Derfor har vi måttet sidde hjemme bag skærmen, lærere såvel som kursister. Det bliver en helt anden oplevelse for begge parter. Det gode er, at ingen skal på landevejen for at nå frem til undervisning. Det mere problematiske er, at på trods af de 40 cm til skærm er der langt mellem underviser og kursist.

For det andet: Sæsonen har været præget af, at kursisterne har kunnet se frem til en større udskrivning for at få lov til at gå til teoriprøve. Ca. 7000 kr forlød det. På DSvU´s repræsentantsskabsmøde fik vi at vide, at teoriprøverne igen er i DSvU´s hænder. Sandsynligvis til en anden pris. Nu kender vi så ikke prøvedatoerne.

Også i teoriundervisningen er vi underlagt de nye EASA-regler. Det vil blandt sige, at lærerne skal være godkendte. At lærerne skal kunne godtgøre, at eleverne gennem undervisning i de 9 fag er klar til at kunne bestå prøven med 75% rigtige i samtlige fag. Det sidste er ikke nyt!

Og lige det sidste, som ikke har så meget med teoriundervisningen at gøre, men med uddannelsen i det hele taget. For tredje gang tager DTO – hele flyveskolen, hvoraf Herning Svæveflyveklub er en del af – et nyt elevmappesystem i brug. Denne gang i papirudgave. Så ud med Fligthlogger.

/Kurt Thybo