Det er ikke nogen hemmelighed, at vi er godt hjulpet med at være hjemmehørende i Herning Kommune, som stiller flyvepladsen tilrådighed for os. Samt, Herning Kommune i mange år har haft en meget aktiv idrætspolitik. Når det er sagt, så er alle klubbens faciltetter i høj grad bygget af medlemmerne ved frivilligt arbejde og her tæller vi rigtig mange timer. Dette gør, at vi i dag har meget fine faciliteter og rammer for vores klub.

Iøvrigt er alt arbejde for flyveklubben på frivillig basis - også de med en specialfunktion som instruktører, spilførerer og materielkontrolanter - altsammen ulønnet. Dette gør svæveflyvningen til en sport, som er indenfor økonomisk rækkevide for de fleste, men udefra set, måske lidt tidskrævende.

Netop den tidkrævende del, er også derfor vi har investeret meget i at have faciliteter og rammer, som underbygger et godt socialt klubliv med plads til alle. Svæveflyvning kan nemlig dyrkes på flere niveauer og i Herning Svæveflyvklub rummer vi alle fra den international konkurrencepilot til hyggeflyveren og deres familier.

Klubhuset

Klubhuset har rigtig mange funktioner og er omdrejningspunktet for mange af vores aktiviteter, alt fra almindelig kaffehygge, møder, teoriundervisning, fester, fællesspisning og morgenbriefing.

Morgenbriefing er kl. 10 på alle flyvedage. Her samles vi og gennemgår flyvedagen, vejret og afstemmer fremmødet piloters planer for dagen. 

Og efter en flyvedag mødes vi igen i klubhuset, nu for at runde dagen af, der fortælles om oplevelser og vises flylogs - når røverhistorierne fra dagens super flyvning skal prales med.  

Selv i vintersæsonen bruges klubhuset ofte. Hverdagsaftnerne undervises i S-teori eller radiotelefoni (BEG). Og i weekenderne når vi laver vintervedlighold, så er det klubhuset, hvor madpakken spises eller hvad kantinefryseren har på lager. 

Klubhusets udestue bliver let fyldt efter en flyvedag, for her spiser vi ofte aftensmad sammen. Menuen er som regel noget, der kan vendes på grillen. Og jo, grillhytten er endnu et design lavet af medlemmerne.      

Der er toiletter og badefaciliteter i klubhuset - så der er gode forhold for hele familien.

Campingplads & hytter

Mange tager familien med på flyvepladsen - og så er det rart at have sit "eget" sted at opholde sig. Her er der plads til både telte og campingvogne - men enkelte har også en mere permanent hytte.

Legepladsen, som er tæt på klubhuset og campingpladsen Her er der ofte nogle børn, som hænger ud og mødes. Hvis de ikke lige er taget med på startfeltet og er i bussen sammen med de voksne, som ikke er startet endnu.

Ud over weekender benyttes campingpladsen også i vores forårs- og sommerlejr.

Hangar

Over årene har vi bygget flere hangarer til vores fly og kørende materiel.

Hangar 1 er vores opvarmede værkstedshangar: Og primært i løbet af vinteren gennemgås alle flyene her. Ja, vi gør alt arbejdet selv og det giver rig mulighed for at lære vores fly bedre at kende. Og her er samtidig muligheden for at mødes og hyggesnakke med sin klubkammerater henover en vingepolering. 

Det er de senere år blive en ret tung papiropgave med at dokumentere vores vedligeholdelse - men som vores materielkontrollanter er primus motor for dette og sikre årligt syn og luftdygtighedsbevis (ARC), som alt sammen skal stemme - for at vi kan være klar til næste sæson. 

Hangar 2 og 3 er der hvor vores fly står opspændt i flyvesæsonen. Det at flyvene er samlet gør, at de er nemme at have klar til en flyvedag. Og umiddelbart efter briefingen plejer der at være livlig aktivitet foran hangarene - med dagligt syn af flyvene inden de trækkes til startfeltet.

Hvis udsigten lyder på godt flyvevejr, så vil de piloter, som vil flyve hurtigt på deres opgave, tanke vand på flyene for at gøre dem tungere. Nogle fly kan have 190 liter vand med,  fordelt i vingerne og i halen.

Hangarfest - skal man ikke gå glip af, hvis nogen stabler en sådan på benene, der er plads til rigtig mange !    

Banen

Med 1500 m græsbane i øst-vestlig retning, med fri indflyving og flad som en pandekage - ja, så kan man ikke bede om meget mere som svæveflyver. Samtidig ligger flyvepladsen i et smørhul for termik i Danmark. 

Selv om vi er under Karup flyveplads kontrolleret luftrum, så har vi forholdsvis fri flyvning. Flyvelederne i Karup er altid behjælpelig med at frigøre luftrummet efterhånden, som de ikke lige har kommerciel trafik eller den militære flyveskole i luften.

Hele flyvepladsen huser et ret varieret vildtliv - hare, agerhøns, fasaner, svaler, stære, ræv og rådyr. Og selvfølgelig også rovfulge. Der er flere musvåge par, som har rede tæt ved pladsen. Og i luften må de fleste svæveflyver strække våben, når det kommer til at finde termikken, så er musvågen ret eminente til dette !!

Motorfly, ultralet fly og faldskærmsspringerne holder til i den sydlig del af flyvepladsen og benytter asfaltbanen, som ligger parallelt med græsbanen. Og vi har et fint fællesskab med dem og deler luftrummet mellem os.

Når man færdes på flyvepladsen - skal vejen altid følges rundt mellem enten klubhuset - startstedet og spillet. Græsbanen skal være fri til startende og landende fly.