Arcus VK nu med LX9000

Lørdag d. 25/3 fik vi samlet og synet vores Arcus, efter en større vinteroverhaling. Først fik hele flyet en ekstra kærlig hånd af vinterholdet, som bl.a. brugte tiden til at give hele flyet en omgang hård-vokspolering så man nu er nødt til at have solbriller på hvis man tager den ud i solskin. Tak til alle på holdet som gav den ekstra hånd VK fortjente!

Men dette var kun første del af VK´s tid i værkstedet. De medkøbte instrumenter var bestemt ikke HSvK standard, og med stor gavmildhed fra en gruppe medlemmer som havde valgt at give en frivillig pengedonation til klubben, blev det besluttet at installere Naviters topmodel, LX9000 med fjernbetjenting på styrepinde, nye V8 variometre samt ny radio. Klubbens Avionics hold, bestående af brødrene Jensen og anført af Knud Møller Andersen, har brugt mange timer på både at reparere og klargøre begge instrumentbrædt, og derefter udføre selve installarionen af udstyret, som bestemt ikke lige er en formsag. De har virkelig knoklet de sidste par måneder, men resultatet er også derefter! VK står nu med et fantastisk cockpit som ikke fås bedre - klar til at vi piloter tager den med rundt på små og store oplevelser i det ganske land...og udland. Alt i alt har vi nu et fly som man ikke kan gå forbi uden at få lyst til at flyve en tur i den - hvilket mange allerede har erklæret deres enighed i.

Det var Knud Møller Andersen som fik æren af den første flyvetur efter opgraderingen, med undertegnede i forsædet. En Arcus skal ikke bruge megen termik til at holde sig flyvende, så vi fik en halv times tid i luften på en skyet og kølig lørdag, og det var først efter landingen, og efter vi havde konstateret at alt virkede efter hensigten, at vi pillede filmen af de nye instrumenter som det ses på billedet.

Vi skylder en stor tak for KMA og brdr. Jensens indsats, og jeg glæder mig nu til at tilbringe mange timer i selskab med VK.

/Bjarne Sørensen