Klubfly
Herning Svæveflyveklub råder p.t over 9 klubfly, 4 af dem er 2-sædede, 4 en-sædede og en TMG motorsvæver.
OY-XVY (VY) ASK-21 
Klubbens nye skolefly - ankom til klubbben foråret 2012 - sprit ny fra fabrikken. ASK-21'eren som type er dog ikke et nyt fly i klubben, VY er den tredje i rækken af ASK-21'er klubben har benyttet som skolefly. Meget let fløjet fly som flyve eleverne næsten har for sig selv.
ASK-21 er også et udmærket kunstflyvningsfly - en af klubbens instruktøre vandt det danske kunstflyvningsmesterskab i basic klassen med en ASK-21 (X1). Så med den rette instruktør i bagsædet kan man også vende bunden i vejret og mærke G-kræfterne i kinderne !
Byggeår: |
2012 |
Til klubben: | 2012 |
Længde: | 8.35 m |
Spændevidde: | 17.00 m |
Tom vægt: | 360 kg |
Max. hastighed: | 280 km/t |
Bedste glid: | 33.5 |
Min. synk: | 0.65 m/s |
G grænse: | +6.5/-4.0 |
OY-XTG (TG) Grob Twin III Acro 
Et tosædet glasfiberfly købt fra ny i april 1993 fra fabrikken i Mattsies. Du møder den i skolingen, som det fly du skal opleve spind med. Derudover vil du også komme med ud i landet med den, når du skal lande på en anden plads.
Den bliver derudover brugt til videregående skoling, passagerflyvninger, strækflyvning og hyggeflyvning samt egentlig kunstflyvning. Der er faktisk sat danmarksrekorder i dette fly.
Byggeår: |
1993 |
Til klubben: | 1993 |
Længde: | 8.18 m |
Spændevidde: | 17.50 m |
Tom vægt: | 390 kg |
Max. hastighed: | 250 km/t |
Bedste glid: | 36.5 |
Min. synk: | 0.64 m/s |
G grænse: | +5.3/-2.65 |
OY-XOK (X9) & OY-XPM (PM) Discus B
Klubben råder over to Discus B, et ensædede tyske glasfiberfly, som da de kom frem midten af firserne var i toppen af standardklassen. Begge fly er nu kategoriseret i klubklassen. Trods dette kan de fortsat fint begå sig i standardklassen.
De er begge købt til klubben fra medlemmer der har haft dem privat. Discus b er en meget harmonisk og velflyvende type med flere verdensmesterskaber bag sig op gennem firserne.
I Herning Svæveflyveklub har vi valgt at gøre denne type til det første ensædede fly du prøver, efter nogle soloture i ASK-21 og checkstarter i Duo-Discus.
Det er typisk det fly der aflægges S-prøve i.
De er dejligt uproblematiske at flyve, og de giver nogle uforglemmelige ture ud i landskabet.
Alle klubbens Discus'er er udstyret med GPS sattelitnavigering og slutglidscomputer, et genialt instrument der kan vise den øjeblikkelige position, retning og afstand hen til næste vendepunkt, højdeforbruget for at nå derhen, og det kan hele tiden kan angive hvor hurtigt man skal flyve. Og så er endda taget højde for vind og afdrift i beregningerne.
Den kan dog ikke fortælle det vigtigste, nemlig hvor og hvordan termikken er forude, så håndværket findes stadig i svæveflyvning.
Byggeår: |
X9 1985 PM 1986 |
Til klubben: | X9 1990 PM 1992 |
Længde: | 6.58 m |
Spændevidde: | 15.0 m |
Tom vægt: | 230 kg |
Max. hastighed: | 250 km/t |
Bedste glid: | 42.5 |
Min. synk: | 0.59 m/s |
Vandballast: | 189 liter |
OY-WKX (VK) Arcus T
Der er ingen tvivl om at vi alle kommer til at elske denne pragtmaskine med hjemhentningsmotor!
Tosædet tysk glasfiberfly med 20 meter spændvidde og et glidetal 49-50 med flaps, så har man et fly hvor 2 piloter kan få det hele til at gå op i en højere enhed. Flyet er meget lydsvag og flyver fantastisk, og er hurtig på rorene. Skulle det blive aktuelt at lande ude, er den nem at adskille og sætte på vogn, noget 2-sædede fly før har haft som en akilleshæl.
Konkurrencenummeret "VK" er overtaget fra en Duo-Discus fra 1995 som blev solgt til Australien i 2015.
Byggeår: |
2010 |
Til klubben: | 2015 |
Længde: | 8.73 m |
Spændevidde: | 20.0 m |
Tom vægt: | 470 kg |
Max. hastighed: | 280 km/t |
Bedste glid: | 49-50 |
Min. synk: | 0.56 m/s |
Vandballast: | 185 liter |
OY-XVN (VN) Duo Discus T 
Dette Schempp-Hirth tilhører den første reele generation af 2-sædede fly der flyver så let som et ensædet. Samtidig er det ligeså simpelt at adskille og sætte i vogn. Denne Duo Discus er udstyret med en "turbo motor" dvs. en motor som kan klappes ud fra kroppen. Det er en simpel totaktsmotor og altså ikke med en rigtig turbo. Flyet kan ikke starte selv med motoren, men den kan redde en hjem hvis termikken slipper op ude i fædrelandet.
Registreringen har den overtaget efter en anden Duo Discus vi havde i klubben, som blev solgt til Belgien.
Byggeår: |
2004 |
Til klubben: | 2004 |
Længde: | 8.62 m |
Spændevidde: | 20.0 m |
Tom vægt: | 468.5 kg |
Max. hastighed: | 250 km/t |
Bedste glid: | 45 |
Min. synk: | 0.58 m/s |
Vandballast: | 198 liter |
OY-XVD (VD) Discus 2b 
Ensædet tysk glas/kulfiberfly. Det blev leveret primo 2001, og er efterfølgeren for Discus. Den har et glidetal som er større end 44; mere lover man ikke, men det holder den også.
Den vinder alt i standardklassen og VD vandt i 2001 Danmarks mesterskaber i Arnborg og blev nr. 2 i 2002. Er stadig et absolut topkonkurrencefly, som er meget populært i klubben.
Byggeår: |
2001 |
Til klubben: | 2001 |
Længde: | 6.81 m |
Spændevidde: | 15.0 m |
Tom vægt: | 242 kg |
Max. hastighed: | 250 km/t |
Bedste glid: | 45 |
Min. synk: | 0.59 m/s |
Vandballast: | 200 liter |
OY-XVO (29) ASG 29E
Ensædet, tysk glasfiberfly. Det blev leveret til klubben i foråret 2010, og er klubbens første flaps fly. Det er klubbens absolutte topfly og første ensædede fly med turbo hjemhentingsmotor.
Flyet er utrolig nemt at flyve i, og ergonomien er ligeledes i top. Vingen kan monteres med to typer ydervinger, således at spændvidden kan varieres til enten 15 meter eller 18 meter.
Byggeår: |
2010 |
Til klubben: | 2010 |
Længde: | 6.59 m |
Spændevidde: | 15.0 / 18.0 m |
Tom vægt: | 280 kg |
Max. hastighed: | 270 km/t |
Bedste glid: | 52 |
Min. synk: | 0.58 m/s |
Vandballast: | ? liter |
OY-XZS (ZS) Super Dimona HK 36 TTC 115 
Herning Svæveflyveklubs nyeste motorsvævefly. Blev leveret 1. juli 2008. Klubben har tidligere haft et lignende fly (ZD), der blev solgt til Frankrig. Flyet er meget populært i klubben og nemt at flyve.
Det bliver brugt til både rejseflyvning, slæbefly og til hyggeture. Det er topudstyret som et mindre motorfly.
Byggeår: |
2008 |
Til klubben: | 2008 |
Spændevidde: | 16.0 m |
Tom vægt: | 497 kg |
Max. hastighed: | 270 km/t |
Bedste glid: | 27 |
Min. synk: | 0.91 m/s |
Rækkevidde: | 1094 km |
Rejse hastighed: | 182 km/t |
Benzin kapacitet: | 80 liter |
Private ejede fly
Her under følger en række private ejede fly tilknyttet Skinderholm - disse fly er med til at gøre Herning Svæveflyve en af de mest aktive klubber i Danmark.
OY-XZA (ZA) Ventus 2cT
Solgt fra fabrikken med serie nummer 2 og forberedt til motorinstallation. Fløj 1 år i Frankrig på tysk register, inden den blev solgt til England, hvor den fik installeret motor. Kom til Herning i 2001. Et fly som er meget harmonisk at flyve, nemt at håndtere på jorden (samling/adskillelse). Ligeledes er præstationerne stadig helt i top og på højde med nutidens fly. ZA er et novum, idet der er vandtanke i 15 m tipperne, dog uden mulighed for tømning i luften - noget som Schempp Hirth dog fravalgte igen på de efterfølgende serienumre.
Byggeår: |
1995 |
Til Skinderholm: | 2001 |
Længde: | 6.78 m |
Spændevidde: | 15.0 / 18.0 m |
Planareal: |
9,67 m2 (15 m) og 11,0 m2 (18 m) |
Planbelastning: | 35,0 til 54,3 kg/m2 |
Tom vægt: | 323 kg |
Max take off vægt: |
525 kg |
Max. hastighed: |
270 km/t |
Bedste glid: | ~50 |
Min. synk: | 0.59 m/s (15 m) og 0,46 m/s (18 m) |
Vandballast: | 174 liter |
Motor: | Solo 2 cylindret 2-takt på 430 ccm og 15,3 kW |
Kunstflyvningsfigurer: |
Ingen |
Nuværende ejere: | Knud M. Andersen |
OY-XZM Super Dimona HK 36 TTC115
Super Dimonaen er et 2 personers rejsemotorsvævefly, eller i daglig tale TMG (Touring Motor Glider). Ved 45% motor setting, cruiser den med 90 knob (ca. 168 km/t) ved et forbrug på små 16 liter 95 oktan blyfri benzin i timen. Med slukket motor og kantstillet propel, kan Dimonaen flyves som svævefly. Glidetallet er 27:1 og et mindste synk
på ca. 1,90 m/s ved 97 km/t.
Ejergruppen købte i 1999 ZM som ny, og den bliver brugt til hyggeflyvning og rejseflyvning. Den har sågar krydset Alperne og fløjet langs med middelhavskysten, så tro ikke, at sydens hemisfære kun er forbeholdt de store passagerfly.
Byggeår: |
1999 |
Til Skinderholm: | 1999 |
Længde: | 7.28 m |
Spændevidde: | 16.33 m |
Planareal: |
15,3 m2 |
Planbelastning: | max 50,30 kg/m2 |
Tom vægt: | ~ 455 kg |
Max take off vægt: | 770 kg |
Max. hastighed: |
261 km/t |
Bedste glid: | ~ 27 |
Rækkevidde: |
~800 km |
Motor: | Turboladet Rotax 914 på 1211 ccm og 115 hk og constant speed propel |
Kunstflyvningsfigurer: |
Ingen |
Nuværende ejere: | Steen Lomborg |
OY-MXO (MO) Ventus 2cxT
Ventus 2cx er afløseren for den populære Ventus 2c. Den er blevet forfinet med winglets, og strukturen er forstærket, så flyet må laste op til 600 kg. totalvægt. MO blev købt som ny af den daværende ejer, men fløj det første år i Danmark på tysk register. Flyet har sammen med den daværende ejer Mogens Hoelgaard været Danmarksmester i 2006, samt deltaget i VM i 2008, hvor de vandt en 9. plads. Derudover har MO og Mogens i fælleskab vundet Termik Ligaen fire år i træk, samt fløjet den hurtigste 100 km 3-kant i Danmark, med et gennemsnit på 152 km/t!
Den har deltaget i Verdensmesterskaberne for kvinder i 2015.
Godt råd: skulle flyet blive udbudt til salg, så køb - der er potentiale i denne dame ?
Byggeår: |
2006 |
Til Skinderholm: | 2006 |
Længde: | 6.78 m |
Spændevidde: | 15.0 / 18.0 m |
Planareal: |
9,67 m2 (15 m) og 11,0 m2 (18 m) |
Planbelastning: | 36,2 til 54,4 kg/m2 |
Tom vægt: | 356 kg |
Max take off vægt: |
600 kg |
Max. hastighed: |
285 km/t |
Bedste glid: | ~50 |
Min. synk: | 0.59 m/s (15 m) og 0,49 m/s (18 m) |
Vandballast: | 200 liter |
Motor: | Solo 2 cylindret 2-takt på 430 ccm og 15,3 kW |
Kunstflyvningsfigurer: |
Ingen |
Nuværende ejere: | Kenneth Petersen og Christin Nielsen |
OY-GLX (AC) Discus 2cT .jpg)
Discus 2cT er et svævefly i 18-meterklassen uden flaps. Den er en videreudvikling af Discus 2b, men er alligevel helt sin egen, da kroppen stammer fra Ventus 2cT, og vingerne er forlænget til 18 meter. Byggeår for AC er 2008 og flyet blev købt af førsteejeren i Slovakiet og bragt til Skinderholm i 2009. Flyet er meget let at håndtere både på jorden og i luften, og præstationerne er fine.
Byggeår: |
2008 |
Til Skinderholm: | 2009 |
Længde: | 6.81 m |
Spændevidde: | 18.0 m |
Planareal: |
11,39 m2 |
Planbelastning: | 35 til 50 kg/m2 |
Tom vægt: | ~335 kg |
Max take off vægt: |
565 kg |
Max. hastighed: |
280 km/t |
Bedste glid: | ~47 |
Min. synk: | 0.6 m/s |
Vandballast: | ? |
Motor: | Solo 2 cylindret 2-takt på 430 ccm og 15,3kW |
Kunstflyvningsfigurer: |
? |
Nuværende ejere: | Peter Fischer Jensen |
D-5928 (MK) Discus 2a
Fra ny tilhørte dette fly den dobbelte verdensmester i standardklassen finske Markku Kuittinen under reg.: OH-928. Siden kom det til Tyskland. I vinteren 2012-13 er det omlakeret med PU hos M&D Flygzeugbau GmbH. I samme omgang kom der nye instrumenter i. Flyet fortsætter med tysk registrering, men kører dansk CAMO. En ny transportvogn kom til i 2017. Planen er at Jacob skal flyve alt det juniorflyvning han kan komme til. Han er udtaget til nationalholdet for Juniorer.
Byggeår: | 2001 |
Til Skinderholm: | 2019 |
Længde: | 6.41 m |
Spændevidde: | 15.0 m |
Tom vægt: | ~246 kg |
Max. hastighed: | 250 km/t |
Bedste glid: | ~45 |
Min. synk: | 0.59 m/s |
Vandballast: | 200 liter |
Nuværende ejere: | Jacob & Allan Lassen |
D-KGJM (JM) ASH 31Mi
En Schleicher ASH 31Mi er selvstartende og er dertil udstyret med en wankelmotor og indtrækkelig propel. ”JM” har 21 meter spændvidde og et glidetal på 55-56 - et ’lille’ og meget anvendeligt åben-klasse fly.
ASH 31Mi er en efterfølger til den populære ASH 26E, der også var selvstartende, havde 18 meter spændvidde, og var startskuddet til 18 meter klassen. Klassen, hvor Schleichers ASG 29 har været med helt fremme i en lang årrække.
Konstruktør Martin Heide kombinerede i ASH 31Mi det bedste fra de to fly. Krop, haleplan og hovedvinger kom med små justeringer fra ASH 26E. 15- og 18-meter vingetipperne blev overtaget fra ASG 29.
Selvom ASH 31Mi er større end en ASH 26E, så er den mere praktisk, eftersom hovedvingen blot har en spændvidde på 14 meter, modsat 26’erens 18 meter. ASH 31’eren kan derfor pakkes i en standard transportvogn til 15 meter fly.
Præstationerne fik et nøk op, og ASH 31’eren matcher lidt ældre åbenklasse-fly som Nimbus 4, ASW 22BL og ASH 25, der ellers har noget større spændvidde.
Cockpittet er stort og rummeligt, ergonomisk og gennemtænkt udformet, vindstøj er næsten ikke tilstede. Som Ole Korsholm efter sin omskoling sagde: ”Vi skal have skiftet uldsnoren til en garntype som ikke larmer så meget, når den sweeper over førerskærmen!”
Den oprindelige ejergruppe fandt ”JM” i Frankrig, hvor dets ejer, grundet helbredsmæssige problemer, var tvunget til at sælge denne skønhed med ganske få timer i logbogen. Flyet fløj i Frankrig med den tyske registrering D-KGJM, hvilket man er fortsat med.
Byggeår: |
2010 |
Til Skinderholm: | 2016 |
Længde: | 7,10 m |
Spændevidde: | 21,0 m |
Planareal: | 13,2 m2 |
Tom vægt: | 459 kg |
Vandballast: | 140 liter |
Max take off vægt: | 700 kg |
Planbelastning: | 41,7 til 53,0 kg/m2 |
Max. hastighed: | 270 km/t |
Bedste glid: | 56 |
Min. synk: | 0.47 m/s |
Motor: | Et-kammer Wankel-motor med direkte indsprøjtning 290 ccm og 41 kW (56HK) |
Kunstflyvningsfigurer: | Nej |
Nuværende ejere: | Ole Korsholm, Peter Fischer Jensen, Kristian S. Hansen |