Flypark

Klubfly

Herning Svæveflyveklub råder p.t over 9 klubfly, 4 af dem er 2-sædede, 4 en-sædede og en TMG motorsvæver.
 

OY-XVY  (VY) ASK-21

Klubbens nye skolefly - ankom til klubbben foråret 2012 - sprit ny fra fabrikken. ASK-21'eren som type er dog ikke et nyt fly i klubben, VY er den tredje i rækken af ASK-21'er  klubben har benyttet som skolefly. Meget let fløjet fly som flyve eleverne næsten har for sig selv.

ASK-21 er også et udmærket kunstflyvningsfly - en af klubbens instruktøre vandt det danske kunstflyvningsmesterskab i basic klassen med en ASK-21 (X1). Så med den rette instruktør i bagsædet kan man også vende bunden i vejret og mærke G-kræfterne i kinderne ! 

Byggeår:
2012
Til klubben: 2012
Længde: 8.35 m
Spændevidde: 17.00 m
Tom vægt: 360 kg
Max. hastighed: 280 km/t
Bedste glid: 33.5
Min. synk: 0.65 m/s
G grænse: +6.5/-4.0

 


OY-XTG  (TG) Grob Twin III Acro 

Et tosædet glasfiberfly købt fra ny i april 1993 fra fabrikken i Mattsies. Du møder den i skolingen, som det fly du skal opleve spind med. Derudover vil du også komme med ud i landet med den, når du skal lande på en anden plads.

Den bliver derudover brugt til videregående skoling, passagerflyvninger, strækflyvning og hyggeflyvning samt egentlig kunstflyvning. Der er faktisk sat danmarksrekorder i dette fly.

Byggeår:
1993
Til klubben: 1993
Længde: 8.18 m
Spændevidde: 17.50 m
Tom vægt: 390 kg
Max. hastighed: 250 km/t
Bedste glid: 36.5
Min. synk: 0.64 m/s
G grænse: +5.3/-2.65

 


OY-XPM (PM) Discus B 

Klubben råder over en Discus B, et ensædede tyske glasfiberfly, som da de kom frem midten af firserne var i toppen af standardklassen. Flyet er nu kategoriseret i klubklassen. Trods dette kan de fortsat fint begå sig i standardklassen. 

PM blev købt til klubben fra medlemmer der har haft den privat. Discus b er en meget harmonisk og velflyvende type med flere verdensmesterskaber bag sig op gennem firserne.
I Herning Svæveflyveklub har vi valgt at gøre denne type til det første ensædede fly du prøver, efter nogle soloture i ASK-21 og checkstarter i Duo-Discus.

Det er typisk det fly der aflægges S-prøve i.

De er dejligt uproblematiske at flyve, og de giver nogle uforglemmelige ture ud i landskabet.

Klubbens Discus'er er udstyret med GPS sattelitnavigering og slutglidscomputer, et genialt instrument der kan vise den øjeblikkelige position, retning og afstand hen til næste vendepunkt, højdeforbruget for at nå derhen, og det kan hele tiden kan angive hvor hurtigt man skal flyve. Og så er endda taget højde for vind og afdrift i beregningerne.

Den kan dog ikke fortælle det vigtigste, nemlig hvor og hvordan termikken er forude, så håndværket findes stadig i svæveflyvning.

Byggeår:
1986
Til klubben: 1992
Længde: 6.58 m
Spændevidde: 15.0 m
Tom vægt: 230 kg
Max. hastighed: 250 km/t
Bedste glid: 42.5
Min. synk: 0.59 m/s
Vandballast: 189 liter

 

 


OY-WKX (VK) Arcus T

Kort fortalt er dette pragtfly en 2-sædet Ventus 2c. Det er selvfølgelig sagt i en spøgende tone. Flyet har præstationer som en Ventus trods en Duo Discus størrelse. Vi ser, at 2-sædet 20 meter-klasse er i fremgang til konkurrencer, så Herning Svæveflyveklub skal også være med. En Duo-Discus er god, men denne er bare lidt bedre :-)

Der er ingen tvivl om at vi alle kommer til at elske denne pragtmaskine med hjemhentningsmotor!

Tosædet tysk glasfiberfly med 20 meter spændvidde og et glidetal 49-50 med flaps, så har man et fly hvor 2 piloter kan få det hele til at gå op i en højere enhed. Flyet er meget lydsvag og flyver fantastisk, og er hurtig på rorene. Skulle det blive aktuelt at lande ude, er den nem at adskille og sætte på vogn, noget 2-sædede fly før har haft som en akilleshæl.

Konkurrencenummeret "VK" er overtaget fra en Duo-Discus fra 1995 som blev solgt til Australien i 2015.

Byggeår:
2010
Til klubben: 2015
Længde: 8.73 m
Spændevidde: 20.0 m
Tom vægt: 470 kg
Max. hastighed: 280 km/t
Bedste glid: 49-50
Min. synk: 0.56 m/s
Vandballast: 185 liter

 


OY-XVN (VN) Duo Discus T

Dette Schempp-Hirth tilhører den første reele generation af 2-sædede fly der flyver så let som et ensædet. Samtidig er det ligeså simpelt at adskille og sætte i vogn. Denne Duo Discus er udstyret med en "turbo motor" dvs. en motor som kan klappes ud fra kroppen. Det er en simpel totaktsmotor og altså ikke med en rigtig turbo. Flyet kan ikke starte selv med motoren, men den kan redde en hjem hvis termikken slipper op ude i fædrelandet.

Registreringen har den overtaget efter en anden Duo Discus vi havde i klubben, som blev solgt til Belgien.

Byggeår:
2004
Til klubben: 2004
Længde: 8.62 m
Spændevidde: 20.0 m
Tom vægt: 468.5 kg
Max. hastighed: 250 km/t
Bedste glid: 45
Min. synk: 0.58 m/s
Vandballast: 198 liter

 


 OY-XVD (VD) Discus 2b 

Ensædet tysk glas/kulfiberfly. Det blev leveret primo 2001, og er efterfølgeren for Discus. Den har et glidetal som er større end 44; mere lover man ikke, men det holder den også.

Den vinder alt i standardklassen og VD vandt i 2001 Danmarks mesterskaber i Arnborg og blev nr. 2 i 2002. Er stadig et absolut topkonkurrencefly, som er meget populært i klubben.

Byggeår:
2001
Til klubben: 2001
Længde: 6.81 m
Spændevidde: 15.0 m
Tom vægt: 242 kg
Max. hastighed: 250 km/t
Bedste glid: 45
Min. synk: 0.59 m/s
Vandballast: 200 liter

 


OY-XVO (29) ASG 29E

Ensædet, tysk glasfiberfly. Det blev leveret til klubben i foråret 2010, og er klubbens første flaps fly. Det er klubbens absolutte topfly og første ensædede fly med turbo hjemhentingsmotor.

Flyet er utrolig nemt at flyve i, og ergonomien er ligeledes i top. Vingen kan monteres med to typer ydervinger, således at spændvidden kan varieres til enten 15 meter eller 18 meter.

Byggeår:
2010
Til klubben: 2010
Længde: 6.59 m
Spændevidde: 15.0 / 18.0 m
Tom vægt: 280 kg
Max. hastighed: 270 km/t
Bedste glid: 52
Min. synk: 0.58 m/s
Vandballast: ? liter

 


OY-XZS (ZS) Super Dimona HK 36 TTC 115

Herning Svæveflyveklubs nyeste motorsvævefly. Blev leveret 1. juli 2008. Klubben har tidligere haft et lignende fly (ZD), der blev solgt til Frankrig. Flyet er meget populært i klubben og nemt at flyve.

Det bliver brugt til både rejseflyvning, slæbefly og til hyggeture. Det er topudstyret som et mindre motorfly.

Byggeår:
2008
Til klubben: 2008
Spændevidde: 16.0 m
Tom vægt: 497 kg
Max. hastighed: 270 km/t
Bedste glid: 27
Min. synk: 0.91 m/s
Rækkevidde: 1094 km
Rejse hastighed: 182 km/t
Benzin kapacitet: 80 liter

 


Private ejede fly

Her under følger en række private ejede fly tilknyttet Skinderholm - disse fly er med til at gøre Herning Svæveflyve en af de mest aktive klubber i Danmark.

 

 

OY-XZA (ZA) Ventus 2cT

Solgt fra fabrikken med serie nummer 2 og forberedt til motorinstallation. Fløj 1 år i Frankrig på tysk register, inden den blev solgt til England, hvor den fik installeret motor. Kom til Herning i 2001.  Et fly som er meget harmonisk at flyve, nemt at håndtere på jorden (samling/adskillelse). Ligeledes er præstationerne stadig helt i top og på højde med nutidens fly. ZA er et novum, idet der er vandtanke i 15 m tipperne, dog uden mulighed for tømning i luften - noget som Schempp Hirth dog fravalgte igen på de efterfølgende serienumre.

 

Byggeår:
1995
Til Skinderholm: 2001
Længde: 6.78 m
Spændevidde: 15.0 / 18.0 m
Planareal:                
9,67 m2 (15 m) og 11,0 m2 (18 m)
Planbelastning: 35,0 til 54,3 kg/m2
Tom vægt: 323 kg
Max take off vægt:
525 kg
Max. hastighed:    
270 km/t
Bedste glid: ~50
Min. synk: 0.59 m/s (15 m) og 0,46 m/s (18 m)
Vandballast: 174 liter
Motor: Solo 2 cylindret 2-takt på 430 ccm og 15,3 kW
Kunstflyvningsfigurer: 
Ingen
Nuværende ejere: Knud M. Andersen

 


OY-GLX (AC) Discus 2cT

Discus 2cT er et svævefly i 18-meterklassen uden flaps. Den er en videreudvikling af Discus 2b, men er alligevel helt sin egen, da kroppen stammer fra Ventus 2cT, og vingerne er forlænget til 18 meter. Byggeår for AC er 2008 og flyet blev købt af førsteejeren i Slovakiet og bragt til Skinderholm i 2009. Flyet er meget let at håndtere både på jorden og i luften, og præstationerne er fine.

Byggeår:
2008
Til Skinderholm: 2009
Længde: 6.81 m
Spændevidde: 18.0 m
Planareal:                
11,39 m2
Planbelastning: 35 til 50 kg/m2
Tom vægt: ~335 kg
Max take off vægt:
565 kg
Max. hastighed:    
280 km/t
Bedste glid: ~47
Min. synk: 0.6 m/s
Vandballast: ?
Motor: Solo 2 cylindret 2-takt på 430 ccm og 15,3kW
Kunstflyvningsfigurer: 
?
Nuværende ejere: Peter Fischer Jensen

 


D-5928 (MK) Discus 2a

Fra ny tilhørte dette fly den dobbelte verdensmester i standardklassen finske Markku Kuittinen under reg.: OH-928. Siden kom det til Tyskland. I vinteren 2012-13 er det omlakeret med PU hos M&D Flygzeugbau GmbH. I samme omgang kom der nye instrumenter i. Flyet fortsætter med tysk registrering, men kører dansk CAMO. En ny transportvogn kom til i 2017. Planen er at Jacob skal flyve alt det juniorflyvning han kan komme til. Han er udtaget til nationalholdet for Juniorer.

Byggeår: 2001
Til Skinderholm: 2019
Længde: 6.41 m
Spændevidde: 15.0 m
Tom vægt: ~246 kg
Max. hastighed:     250 km/t
Bedste glid: ~45
Min. synk: 0.59 m/s
Vandballast: 200 liter
Nuværende ejere: Jacob & Allan Lassen

 


D-KGJM (JM) ASH 31Mi

En Schleicher ASH 31Mi er selvstartende og er dertil udstyret med en wankelmotor og indtrækkelig propel. ”JM” har 21 meter spændvidde og et glidetal på 55-56 - et ’lille’ og meget anvendeligt åben-klasse fly.

ASH 31Mi er en efterfølger til den populære ASH 26E, der også var selvstartende, havde 18 meter spændvidde, og var startskuddet til 18 meter klassen. Klassen, hvor Schleichers ASG 29 har været med helt fremme i en lang årrække.

Konstruktør Martin Heide kombinerede i ASH 31Mi det bedste fra de to fly. Krop, haleplan og hovedvinger kom med små justeringer fra ASH 26E. 15- og 18-meter vingetipperne blev overtaget fra ASG 29.

Selvom ASH 31Mi er større end en ASH 26E, så er den mere praktisk, eftersom hovedvingen blot har en spændvidde på 14 meter, modsat 26’erens 18 meter. ASH 31’eren kan derfor pakkes i en standard transportvogn til 15 meter fly.

Præstationerne fik et nøk op, og ASH 31’eren matcher lidt ældre åbenklasse-fly som Nimbus 4, ASW 22BL og ASH 25, der ellers har noget større spændvidde.
Cockpittet er stort og rummeligt, ergonomisk og gennemtænkt udformet, vindstøj er næsten ikke tilstede. Som Ole Korsholm efter sin omskoling sagde: ”Vi skal have skiftet uldsnoren til en garntype som ikke larmer så meget, når den sweeper over førerskærmen!”

Den oprindelige ejergruppe fandt ”JM” i Frankrig, hvor dets ejer, grundet helbredsmæssige problemer, var tvunget til at sælge denne skønhed med ganske få timer i logbogen. Flyet fløj i Frankrig med den tyske registrering D-KGJM, hvilket man er fortsat med.

Byggeår:

2010
Til Skinderholm: 2016
Længde: 7,10 m
Spændevidde: 21,0 m
Planareal:                 13,2 m2
Tom vægt: 459 kg
Vandballast: 140 liter
Max take off vægt: 700 kg
Planbelastning: 41,7 til 53,0 kg/m2
Max. hastighed:     270 km/t
Bedste glid: 56
Min. synk: 0.47 m/s
Motor: Et-kammer Wankel-motor med direkte indsprøjtning 290 ccm og 41 kW (56HK)
Kunstflyvningsfigurer:  Nej
Nuværende ejere: Ole Korsholm, Peter Fischer Jensen, Kristian S. Hansen