Spring Cup skudt i gang

Søndag 23. april blev Spring Cup 2017 skudt i gang. Vanen tro var der briefing kl. 09:00 med gennemgang af konkurrencereglerne, trafikprocedurer mv. Vejret tegnede godt, det blæste en vældig vind fra VNV, hvilket dannede flotte skygader allerede inden den almindelige klubbriefing kl. 10:00.

Konkurrenceleder Anders Husted Madsen havde udskrevet 315 km hastighedsopgave til Klasse A: Skinderholm, Veng Skole, Hammershøj Rundkørsel, Voerladegaard, Sinding Kirke, Ry Kirke, Skinderholm.

Klasse B skulle ud på 265 km opgave: Skinderholm, Skanderborg, Jernit, Hvilsted Kirke, Christianshede Klubhus, Solbjerg Vej T, Skinderholm. Ligeledes hastighedsopgave.

Da det var første konkurrencedag fik piloterne god tid til at forberede sig, og første start blev fastlagt til kl. 12:00. Forinden var der tid til at skole med de fremmødte elever.

Klokken sharp 12:00 blev første fly i klasse B koblet og inden længe var konkurrencens ni fly i luften. Takket være et stærkt spilvagtshold, forløb startafviklingen hurtigt og problemfrit.

Termikken kunne fint bære, alle fik fat ved første start, så der var ingen omstarter. Desværre måtte Nis Adelby i VD lande kort efter start grundet sygdom. Første ben gik hurtigt mod øst i medvind. Herefter et sidevindsben, som desværre kostede de første udelandinger. VN og RU måtte give op og lande på marken. Termikken i det østlige Jylland viste sige fra sin gode, men indimellem svære, side, og det kom til at koste flere udelandinger.

VK, JM, og ZA gennemførte alle opgaven, men da konkurrencelederen skulle beregne dagens stilling, viste det sig at Kenneth Petersen havde lokket ZA i forbudt luftrum kun 119 km ud på opgaven. Det var faktisk kun en del af højre vinge, som sneg sig ind i Karup område øst, men desværre nok til en teknisk udelanding.

Jakob Kappelgaard Nikolajsen tog en flot dagssejr med VK og fløj opgaven med 95,7 km/t, stærkt forfulgt af Ole Korsholm i JM med 89,35 km/t.

Mandag viste sig at være endnu mere blæsende end søndag, så dagens konkurrence blev aflyst af sikkerhedsmæssige årsager.

Tirsdag tegnede til en god men udfordrende konkurrencedag. Anders udskrev 2 timers arealopgave til klasse A; Skinderholm, Them, Kølkær, Pårup, Rind Kirke, Bording, Skinderholm. Min. 66,55 km, max. 218,81 km.

B klassen skulle ud på 85,94 km hastighedsopgave; Skinderholm, Arnborg Rundkørsel, Rind Kirke, Kølkær, Favrholt Raceway Hovedbygning, Skinderholm.

Første start var planlagt til kl. 11:30 men kraftige regn-, slud- og snebyger byggede op fra vest, og starten blev flere gange udskudt. Kl. 14:00 blev der meldt ud fra konkurrenceledelsen at klasse A skulle ud på opgaven senest kl. 15:30 ellers ville dagens konkurrence blive aflyst. Desværre blev vejret ved at drille, og kl. 15:30 blev der afblæst. Flyene måtte trækkes tilbage i hangarerne og det helt store aftørringsarbejde kunne begynde. Sne og sludbygerne havde efterladt sig som en slushice masse på flyenes vinger.

Onsdag ser ud til at blive en brugbar konkurrencedag. Både Topmeteo og den svenske RASP forventer at det vil være muligt at flyve 400-600 km.

DMI varsler torden om eftermiddagen, men vi krydser fingre for at himlen holder sluserne lukket, så det bliver en god konkurrencedag.

Husk der er spilervagter på alle hverdagene i ugens løb, så vil du ud og flyve skal du ikke holde dig tilbage. Begge klubbens Discus b’er står i hangaren og venter kun på at komme ud og flyve!

/Christin