Spring Cup mellemtid

Onsdagens vejrudsigter lovede gode værdier og mulighed for +300 km opgaver i Midtjylland. Konkurrenceleder Anders Husted skulle have den lange lineal frem i dagens planlægning af opgaverne. Desværre var der en del T-17 aktivitet fra Karup, så det eneste område i Karup TMA, som kunne gives frit til Spring Cup var område Herning. Det gav sine udfordringer i opgaveplanlægningen. Hvad gør man så? – man knækker linealen og indsætter flere vendepunkter med kortere afstande imellem, kilometer skulle der på!

A klassens lød; Skinderholm, Uhre Kirke, Christianshede Klubhus, Vester Ejstrup, Isenvad Kirke, Videbæk, Arnborg Rundkørsel, Fasterlund Vej T, Skarrild, Favrholt Raceway Hovedbygning, Skinderholm. En 270 km hastighedsopgave.

B klassens opgave var 163 km hastighedsopgave; Hammerum, Arnborg Banemidte, Christianshede Klubhus, Vester Ejstrup, Hampen Sø Vestende, Kølkær, Favrholt Raceway Hovedbygning, Skinderholm.

Første start var planlagt til kl. 11:30 med B klassen startende først. Starttiden holdt og inden længe var RU og MD i luften, hurtigt efterfulgt af flyene fra A klassen. Der byggede konstant regn- og sludbyger op fra vest, hvilket efterladte store områder døde for termik, og skabte en del udfordringer med at blive hængende. Mikkel i MD, og Oskar i RU havde dog held med at slippe væk fra pladsen og komme afsted på deres opgave. Værre så det ud for A piloterne, det blev til kortere eller længere pladsrunder og i løbet af en times tid, stod hele feltet igen på startstedet. Imens kæmpede Mikkel og Oscar videre på opgaven. Efter små 68 km af opgaven, måtte de begge desværre give op og udelande på Arnborg. Det var dog nok til at give en gyldig dag for klasse B.

Imellem tiden fortsatte bygerne med at trække ind over Skinderholm, og Anders gik i gang med at skrive en B-opgave ud til det ventende A-klasse felt.

Denne gang gjorde han brug af enhver konkurrenceleders es i ærmet, når vejret driller; en arealopgave. Opgavetiden var 1:30 med en minimumsdistance på 76,1 km / max. 173,8 km. Skinderholm, Grønbjerg Kirke, Holstebro Jernbanestation, Videbæk, Hammerum, Favrholt Raceway Hovedbygning, Skinderholm.

Starten blev flere gange udskudt, da bygerne ingen ende ville tage, og til sidste ved briefingen kl. 16:00 blev dagens konkurrence i klasse A aflyst.

P7 fik dog presset 1,5 times flyvetid ud af sin ”hjemflyvning”, men han sagde at vejret kun havde været til at hyggeflyve i. En af klubbens B-elever, Marcus Flaathen Jacobsen, fik sin lokalflyvningstilladelse, idet nogle piloter og hjælpere blev tilbage og agerede hjælpere og spilfører, mens Peter Michael Lorentzen tog instruktøropgaven.
Dagen blev afsluttet med tre passagerstarter.

Torsdag morgen tegnede det til at der ville komme et vejrvindue, hvor begge klasser kunne komme i luften og ud på opgaven.
A-klassen skulle igen på arealopgave; min. 72,6 km / max. 190,4 km. Hammerum, Arnborg Ankomst Vest, Hampen Sø Vestende, Kibæk, Ejstrupholm Flyveplads, Hammerum , Favrholt Raceway Hovedbygning, Skinderholm. Imens skulle B-klassen prøve kræfter med 83,7 km hastighedsopgave; Hammerum, Arnborg Ankomst Vest, Ejstrupholm Flyveplads, Christianshede Klubhus, Kølkær, Hammerum , Favrholt Raceway Hovedbygning, Skinderholm.

Ved briefing så vejret dog ikke alt for optimistisk ud, og Anders besluttede at udskyde tidspunktet for, hvornår fly og piloter skulle være klar på startstedet. Ved 12-tiden var der stadig ikke en stabil opklaring, som muliggjorde konkurrenceflyvning, på vej, så dagens konkurrence blev aflyst.

Der kunne dog stadig flyves mellem bygerne, og i stedet for en konkurrencedag blev det en omskolingsdag.
Peter Michael Lorentzen sprang i klubbens Super Dimona ZS som slæbepilot, så Mikkel Als fra Aarhus Svæveflyveklub kunne blev omskolet til flyslæb. Ligeledes blev Steen Lund fra Vestjyllands Svæveflyveklub tjekket ud til flyvning med vandballast. Det blev til nogle gode timer om eftermiddagen, og ZS kunne sættes i hangar efter 11 flyslæb.

Ikke mindst blev Ole Korsholm færdigomskolet til plæneklipper, så nu varer det ikke længe inden græsplænen omkring JM’s hangar kan måle sig med en golfbanes standard J

Tekst: Christin Nielsen
Fotos: Ole Korsholm