Flyvetræning

Det nye begreb flyvetræning er allerede implementeret og gælder således fra i år 2020.

Flyvetræning erstatter det tidligere PFT - og flyvetræning skal foregå indenfor 24 måneders interval. Og dette gælder alle piloter u.a.s om du flyver lidt eller meget.

Instruktørgruppen er selvfølgelig rollemodel, så vi er 3 instruktører som har gennemført og bestået flyvetræning.

Udgangspunktet er mindst 3 flyvninger. Det er ikke et krav, at det skal foregå som det nu beskrives, men konceptet er ikke så dårlig.

De 3 instruktører der har gennemført, er Kenneth – Jonas og undertegnede. Vi var alle enige om – sikker en god oplevelse.

Sådan for at gøre det mere personligt, vil jeg beskrive min oplevelse.

Første flyvning:

Start – flyvning og landing. Du bliver evalueret på cockpitcheck – afvikling af starten – under flyvningen om du kan holde fart – kurveskift mv. – dine disponering på medvind – base og landing.

Oplevelsen er, at det er godt at få en god snak om – hvorfor gør du sådan – eller burde du ikke…

Konkret fra mig – at jeg ville starte med et svævefly der var på medvind. Ingen problem med at starte før svæveflyet landede – men hvad nu hvis jeg fik wirebrud og skulle gå rundt. Dette ville foregå i tæt ”samarbejde” med det landende fly og er det godt?

Anden flyvning:

Her skulle øves stalle – unormal flyvestilling og lav medvind.

Godt at prøve manøvren – og ikke mindst – at en lav medvind betyder, at en normal landingsrunde ikke er vejen frem.

Tredje flyvning:

Består af afbrudt start.

Jeg fik min afbrudt start i den ”dumme” højde – kunne jeg lande ligefrem eller foretage en drej med afkortet landingsrunde?

Jeg valgte at gå rundt og holdt landingsfarten – som grundet vinden var 120 km. Her fik jeg en øjenåbner, under min drej måtte jeg 2 gange sige til mig selv – du holde farten på 120 km – lysten til at trække i pinden var til stede.

Hvor var det dejligt at prøve – under ordnede forhold – at en beslutning om, at fastholde farten kan betyde at du ikke kan gennemføre drejet, men må lande på den nærmeste mark.

Og nu er det din tur.

Ikke mange af jer har brugt tilbuddet om træningsflyvning her i år - det betyder, at næsten alle piloter her i klubben, skal foretage flyvetræning i 2021.

Men hvorfor vente til 2021 – brug i stedet resten af sæsonen til at finde en ledig dag – prøv træningsflyvning – det er ikke spildt arbejde - kun at du efter træningsflyvningen, ønsker at det var marts 2021, så du kunne komme ud og flyve en masse.

/Per Kragsø