DM guld og sølv

Ved det netop afsluttede svæveflyve DM i Arnborg har Herning Svæveflyveklub igen været med på sejrsskamlen.

Mogens Hoelgaard er kåret som Danmarksmester i 2-sædet klasse. Og gjord rent bord med 4 dagssejre ud af de 4 gyldige dage. Mogens deltog i klubbens Arcus T (VK), sammen med Christian Skov fra nabo klubben SG-70. Dette er Mogens Hoelgaard's 10. Danmarksmesterskab.

Og med stabil flyvning i 15-meter klassen sikrede Thomas B. Grove sig sølv i klubbens ASG-29'er (29) - blot 3 points efter vinderen ud af 1738 points.

Der udover var Herning Svæveflyveklub repræsenteret ved Christin Nielsen, Knud M. Andersen og Jakob Lassen, mens Hans-Christian Kolb fløj for SFK.

Link - til de samlede DM2021 resultater.

Traditionen tro blev alle Herning piloter fejret ved en reception i klubben - og med tilhørende formandstale:

Kære klubkammerater.

Så står vi her i det forrygende danske vejr - klar til at fejre vores nykårede danske mester og dansk mester minus tre point.

Der har vist været et DM som både skal huskes og glemmes. Det skal hurtigt glemmes for sit dårlig vejr og det skal huskes for sit dårlig flyvevejr.

Det skal glemmes, fordi det er bare sjovere at være til et mesterskab eller konkurrence hvor det er godt flyvevejr. Men det skal huskes fordi at vinde et mesterskab eller gøre det godt til et mesterskab i dårligt flyvevejr også gør det værd at huske. Nogen siger at alle kan og styre et skib i godt vejr. Jeg vil sige alle kan flyve et fly i godt vejr, men ikke alle kan flyve et fly i dårligt vejr og samtidig kalde sig dansk mester. Men står man med 10 danske mesterskaber, så vidner det trods alt om en vis kunnen og det er derfor det er naturligt at kunne hylde Mogens for hans 10. danske mesterskab. Kæmpe tillykke til jer.

Udover Mogens, har Jakob, Christin og Knud deltaget og sidst men ikke mindst Thomas Grove. Jeg har ubetænktsomt sagt til Thomas for længere tid siden, at jeg ikke kunne forstå at han var på nationalholdet, hvortil han svarede at han blev nummer to forrige gang. Fair nok - konkurrencen var måske ikke så hård sidste år pga. covid. Men jeg vil gerne sige undskyld - undskyld fordi den anden plads ikke var en tilfældighed. Ligesom den anden plads du fik i går sammlagt bestemt heller ikke var nogen tilfældighed. Det var super, super flot gået. Fire point - og så havde vi haft to danske mesterskaber. Jeg synes det er en imponerende udvikling og virkelig godt gået. Når skuffelsen over sølvmedaljen har lagt sig, så er jeg sikker på, at du får den vekslet til højre karat næste år.

Hvad betyder det at have medlemmer til mesterskaber - for en klub som vores betyder det meget. I er rollemodeller for nye såvel som gamle medlemmer. At være rollemodel forpligter i forhold til at hjælpe nye piloter på vej - det forpligter i forhold til få trænet og øvet sig - det forpligter i forhold til at udøve sin flyvning sikkert. Det gør i alle sammen godt. Tak for det!!

Lad os skåle og ønske Mogens og Chrsitian tillykke med DM, Thomas med hans sølvmedalje og de tre andre for at have været med til at repræsentere Herning Svæveflyveklub.

De længe leve - hurra, hurra, hurra.

/Formand Anders Husted Madsen

Foto's af Knud M. Andersen