Sommerlejr

For 2021 startede sommerlejren allerede torsdag i uge 28 – hvor S-piloter prøvede den midtjyske termik.

Lørdag aften blev der bustur over til springersøen. Logan viste hvordan en mini speedbåd kunne manøvreres.

Bussen gik herefter retur til Skinderholm – men den hårde kerne af svæveflyverne besluttede, at baren hos faldskærmsfolkene skulle indtages og blev først forladt ved 5-tiden om morgen.  Efter sigende en hård tur over flyvepladsen til Skinderholm – GPS svigtede flere gange. Det siges at brødrene Jensen arbejder på sagen, grundet det ”høje græs” mellem vores startbaner.

Mandag i uge 29 var der lover supervejr over hele Jylland og Fyn – 2200 meter base og stærk termik.

Alle fly på Skinderholm var på startstedet. Opgaver blev udskrevet – denne gang nord for Limfjorden – ja Skagen var et potentielt vendepunkt og retur via den vestjyske kyst.

Men sådan blev det ikke – mange piloter prøvede – men måtte konstatere, at termikken kun var i 1200 meter og kun syd for Limfjorden. Men mange timer blev det til. Men enkelte piloter valgte at lande tidligt med forskellige undskyldninger som - vi tænker på andre som gerne vil have flyet – brugt alt strøm så turboen ikke kunne komme ud – termikken var ikke hvor de ønskede at flyve hen osv. Der burde udgives en bog med undskyldninger. Men fakta – hver gang der landede et fly – var der en ny pilot klar, så mandagen sluttede sent.

Termikken drillede resten af ugen - men til gengæld blev ugen i instruktørgruppens tegn. Ikke mindre end 6 instruktører i arbejde, med et flot resultat.

Mandag var der kunstflyvning med Brian som instruktør. Flere elever fik lov at prøve Brians kunstflyvningsprogram – det skal prøves igen. Og vi fik brugt vores kunstflyvningskasse – helt ned til 500 fod.

Micheal F. og Kristian Dalsgaard blev omskolet til Discus VD. Begrundelsen var at vores 2 Discus nu skulle belejres af elever. Kristians første tur – termikflyvning. Da Kristian landende – nægtede han at forlade flyet – det var et superfly – aldrig har VD fået så mange roser. Anden tur også en termiktur. Ifølge Kristian – drop booking på VD – køber resten af flyvetimerne i 2021.

Eleverne Lucas – Patrich – Thilde – Sylvester – Mads og Morten var mødt op i uge 29.

Mads og Morten blev omskolet til Discus. Sikker et smil da de landende første gang – Discus er og bliver et superfly.

Lucas og Patrich fløj solo i ASK21. Og nu venter omskoling til Discus.

Thilde og Sylvester fløj igennem mange lektioner. Er nu klar til spindøvelser og herefter lektioner imod solo.

Uddannelses læring fra uge 29 er – at vi skal forsøge at få en minikursus for nye elever op at stå. Viborg Svæveflyveklub er interesseret i et samarbejde – en ide Kurt bør overveje, da en intensiv kursus er unik.

Som sædvanlig i uge 29 - var der rigtig mange medlemmer med familie - en enorm aktivitet – både skoleflyvning – passagerflyvning og flyvning af S-piloter. Og ikke at forglemme vores TMG, der også blev brugt meget. Brian som flyver springerflyet – fik sin første svæveflyvetur – godt for Brian, at se pladsen nordfra.

Nu hvor stræk termikken ikke var en del af uge 29 –men godt vejr-  blev fokus på det sociale. Om aftenen var der Grill komsammen -imponerende hvor mange forskellige gril retter der findes. Vores udestue var fyldt helt op – hvis ikke vejret var til udendørsspisning. Og som altid bål udenfor klubhuset – her bliver fortalt mange røverhistorier, spist skumfiduser – pandekager på bål – eller hjemmebagt kage fra kantinen, som dog ikke skulle på bålet.

Strøm i bussen betyder nu en pc-skærm, hvor alle fly kan følges. Nu har hjemmebagt kage fået konkurrence -  slush-ice maskine på startstedet!! Der er købt køkken inventar til bussen – sponseret køleskab mv.  Er planen udsøgte gastronomiske måltider – måske er det en mobil Michelin stjerne, klubben går efter?

Sammendrag – masse af flyvning – masse af hygge og ikke mindst masse af gode historier. Afvikling af flyvning - stor tak til jer – som helt frivilligt kørte spil – wirehenter mv. og til instruktørerne, som eleverne næsten sled op.

At vi er en klub der har det godt – bekræftes – både af nye elever men også af andre uden for klubben. Karakteren er – at vi tager meget godt imod nye medlemmer samt gæster og det opfattes som et struktureret svæveflyveklub.

Roser der skal deles ud til alle medlemmer.

Corona er vi ikke herrer over – og dermed blev et par flyvedage afkortet og en sommerfest med ikke mindre end 44 tilmeldte blev aflyst.

Men vi kommer stærk igen – festes skal der.

Sæt kryds i kalenderen i uge 29 for 2022 – en uge du ikke må gå glip af.

/Per Kragsø