At svæveflyve

At flyve i Herning Svæveflyveklub: - Jeg startede med at flyve i Herning Svæveflyveklub for et år siden, og siden da har jeg fået en masse fantastiske flyveoplevelser. Flere gange har jeg smilet så meget, mens jeg fløj, at jeg havde helt ondt i kinderne, da jeg kom ned.

Svæveflyveklubbens styrke er, efter min mening, helt sikkert diversitet og rumlighed. Der er mange aldersgrupper, der mødes om en en fælles interesse - og alle er villige til at lære og lære fra sig. Det har jeg virkelig nydt. Derudover er der også gode, TÅLMODIGE instruktører, der trykker én på maven på de helt rigtige tidspunkter, og har én i hånden hele vejen, når der er brug for det.

Det har været nemt at mærke, at der bliver set rigtig positivt på at være med i DAC og have svæveflyveerfaring, og det har helt klart været en styrke i min ansøgning til pilotuddannelsen.

Udtagelsesprocessen / at blive udtaget til at starte på EK: - udtagelsesprocessen til pilotuddannelsen i Forsvaret har været en længere proces, helt nøjagtig en 9 måneders proces indtil videre. Jeg startede ud med en 7 timers kognitiv multitasking test på Holmen i København. Det var noget af en omgang, og jeg var fuldstændig brændt ud efter - og troede på ingen måde, at jeg havde bestået testen. Det lykkedes heldigvis alligvel, og endnu en tur til hovedstaden ventede. Her var det psykolog samtaler, en planlægningsopgave og lægeundersøgelser. Sidste tur og selektion bestod af flere psykologsamtaler, en fysisk basis test og samarbejdsprøver, hvorefter man til slut på aftenen fik at vide om de valgte at gå videre med én eller ej. Da svaret her heldigvis var positivt, så ventede to flyvemedicinske undersøgelser på henholdsvis Flyvestation Skrydstrup og Rigshospitalet. Til alle selektionerne har der været super god stemning, hvor vi aspiranter selvfølgelig var meget nervøse, og det var ret nervepirrende og svært.

Det er en fed følelse endelig at kunne have blot lidt ro i maven over at skulle starte på flyveskoleforløbet, og det er helt sikkert en drøm, der går i opfyldelse. Og jeg kan slet ikke vente med at komme i gang!

Flytypeønsker som pilot:

1. EH-101 Merlin