Eleverne er klubbens fremtid

Mens efterårets mørke bliver dybere og flyvesæsonen er slut er det tid til at tænke lidt på, hvad sæson 2022, der nu er gået, har bragt af glæder og andet. Når man sidder med den kasket på i klubben, der handler om at uddanne nye piloter, har sæsonen været den bedste i rigtig mange år. Vi begyndte sæsonen med 15 -16 elever. Af disse har vi gennemført 5 rene skilltests til spl. Og en skilltest for en pilot, der er gået fra at flyve TMG og nu gerne vil prøve at flyve rent svævefly og dermed også ny startmetode. Dette skift krævede lidt mere end bare omskoling til ny startmetode.

5 plus 1 spl i 2022. Det er ikke bare godt. Det er fremragende.

Hertil kommer 5 solister indenfor samme sæson. To af solisterne kom til klubben lige inden sommerferien og har vist interesse og gå-på-mod, som har gjort, at de på kort tid har lært at flyve og komme ind i klubbens fællesskab.

Indimellem kan visse af os ældre spl-piloter og instruktører mene, at eleverne sidder for meget i bussen med hænderne på mobilen i stedet for at hjælpe til og lære de uskrevne regler og indsugning af tavs viden på startstedet. Men det handler også om rollemodeller. Både blandt klubfolk og blandt os.

Jeg vil godt fremhæve en enkel elev. Vores langtidselev, Morten, der en dag med problemer med tøjsnoren var den, der splejsede den flere gange. Og vist også underviste andre i kunsten. Mortens spejderkunnen kom klubben til gode.

Lige nu har vi 5 Grundskolingselever. Flere af dem er tæt på solo. Flere af dem har deres teori. Når de endnu ikke er gået solo er arbejde, udstationering og alder en grund. Men de kommer hurtigt næste sæson.

Så vi skal have flere elever.

Eleverne er klubbens eneste chance for at komme fremad og videre. Jeg er klar over, at ikke alle vore elever bliver i klubben lige så længe som flere af os i i-gruppen. Nogle forsvinder hen over vinteren, men mit håb er, at en ret stor del bliver her og er med til at udvikle klubben. Ved at være rollemodeller for os andre. Ved at flyve, flyve. Flyve. Ud over landskabet.

Det er de nye, der er fremtiden for Herning Svæveflyveklub. Det er dem, der som Jacob Lassen skal bære klubbens stolte konkurrencestafet videre, og det er dem, der igen ligesom Jacob skal være med til at uddanne nye svæveflyvere.

Klubbens instruktører er en del af rygraden af klubben med deres store arbejde med at uddanne elever til fuldgyldige piloter. Fløjet med dem har været krævende. Mange dage har instruktøren haft 6 elever plus det løse, så det har været uhyre lange dage. Selvfølgelig er der mange i klubben, der hver dag yder en stor indsats for fællesskabet. Det er vort håb, at alle de elever, vi uddanner, vil være med til at være en del af klubbens skare af meget flyvende spl-piloter, ligesom de vil deltage i de gøremål, der er i klubben.

Jeg er stolt af vore elever. Jeg er stolt af instruktørernes arbejde med dem. Jeg ser lyst på klubbens fremtid med sådanne elever.

/Kurt Thybo