Særlig dag i flyveklubben

I dag var en særlig dag i flyveklubben, hvor vi fejrede to solo-flyvninger. Det var en ære at sende vores formand, Thomas, afsted på hans første tre soloture. Tidligere i sidste sæson havde jeg fornøjelsen af også at være med til at sende hans søn, Erik, solo, og i dag var det Thomas' tur til at opleve den samme følelse af frihed og ansvar i luften. En følelse både elev og instruktøren på jorden nok deler i ligeligt omfang.

Som nævnt var det ikke kun Thomas, der gjorde os instruktører i Herning Svæveflyveklub stolte i dag. Vores SPL-elev Tobias viste også sit værd med tre imponerende solo-flyvninger. Før Tobias tog afsted, øvede han og jeg spin- og styrt-spiraludretning, og det klarede han på mest imponerende vis.

Både Thomas og Tobias fulgte det samme solo-program: Første solo var en almindelig skolepladsrunde med fokus på ro og præcision, direkte efterfulgt af solo flyvning nummer to med øvelser i langsom og hurtig flyvning, og til sidste en tredie afsluttende solo flyvning med tydeligt markerede stall-øvelser.

Som traditionen byder støttede klubben op om vores solister ved at samle markblomstbuketter  og afleverede dem med lykønskninger og jubelråb efter første solo-landing. En udbredt svæveflyvepilot-gestus der går mange årtier tilbage, og som understreger vores fællesskab og det nye solo-medlems præstation.

Men dagen bød ikke kun på soloflyvninger. En af vores SPL-elever Elias A. tog også afsted på sin første deklarerede opgaveflyvning i dag. En opgave på 60+ kilometer. Trods mere end tre timer i luften blev han dog til sidst nødt til at lande på en mark, da termikken ikke længere kunne bære. Det var en god udelanding, og han er nu en værdifuld erfaring rigere. Udelandinger er ikke noget der skal undgås, alle får prøvet det, og det er derfor også en fast del af undervisningsprogrammet. Flot tacklet, og flot udført.

Således ender dagen med både stort tillykke til vores nye solister, til Elias med hans 60+ km og udelanding, og en følelse af at have sluttet en cirkel for Erik og Thomas, søn og far.

Svæveflyvning er virkelig noget særligt, der giver os uforglemmelige oplevelser. Det skal man huske lige at værdsætte ekstra på en dag som i dag.

Michael F.