Danmarksmesterskaber 2024

I perioden 9. – 20. maj blev danmarksmesterskaberne afviklet fra Svæveflyvecenter Arnborg. Som sædvanligt blev der konkurreret i klubklasse, standardklasse, 15-meter, 18-meter samt 2-sædet. Der var i alt tilmeldt 69 fly til konkurrencen! Det maksimale deltager antal er 70 fly.
Konkurrenceledelsen blev igen i år ledt af Anders Møller Andersen & Co. Som en del af briefingen talte vi om sikkerhed – hver dag. Uffe Edslev afholdte sit kuglesystem med sikkerhed. Grønt glas – Ingen kommittering af sikkerheden. Ved kugler i de gule og røde glas skulle piloterne dele deres oplevelser i plenum. Der var heldigvis ikke specielt mange kugler i det røde glas.  Det er et godt redskab til at tale sikkerhed blandt piloterne.

Herning Svæveflyveklub var repræsenteret med følgende piloter:

• Jacob Bøgelund Lassen, standardklasse, MK
  • Knud Møller Andersen, 15-meter, ZA
  • Thomas Grove, 15-meter, 29

Vi havde stillet vores campingvogn op på den sædvanlige plads. De sædvanlige naboer parkerede ved siden af os, så alting var som det plejer – herligt. Børnene kunne lege med hinanden og de voksne kunne slappe af. Flere af de voksne kender vores børn, så et trøstende kram er aldrig langt væk. Én af de mange bonusser ved at deltage til DM på Arnborg. Jeg nyder virkelige denne halvanden uge til at få talt piloterne fra de andre klubber. En del af dem kender jeg helt tilbage fra dagene som junior.

Vejret under konkurrencen var præget af omegablokaden, som havde etableret sig over Europa. Højtryksvejr, masser af sol og en del vind. Jeg kan ikke huske, hvornår der har været afholdt et DM UDEN regnvejr. Gældende for begge klasser med Herning piloter var, at begge klasser fik seks flyvedage ud af de elleve dage, som DM bliver afviklet over.

Herningpiloterne viste gode takter under konkurrencen. ZA formåede endda at tage to dagssejre! Dagene var ofte lange, svære og udmattende. Udmattelse blandt piloterne var tydeligt sidst på dagen. Vi har kigget på vejrudsigter, lidt mere vejr også lige en gang vejrudsigt mere for at se, hvordan opgaven passede med vejret. En del af formiddagens rutine. Det er altid en forløsning at gennemføre en opgave i tørtermik.
Konkurrenceledelsen plejer at udskrive ekstravagante opgaver – I år var ingen undtagelse. Vi har været forbi Øst-, Kron-, Nordvest-, Vest- og Sydvestjylland. Én af opgaverne ledte os over Livø, Fur, Mors og endda Thy. Sidst nævnte landsdel var ikke en del af opgaven, men det var her termikken stod den pågældende dag. Vi har lavet lange glid over Limfjorden, men også udover Vesterhavet. Udsigten kan ikke beskrives – den skal opleves. Det samme gør sig gældende for de par gange, at havørnene fløj termik sammen med os. Helt ubeskriveligt. De ”store klasser” fik endda en opgave næsten ned til grænsen!

Jeg kan kun opfordre til at deltage til DM, Sun Air Cup eller Junior DM. Alle tre konkurrencer er hyggelige og man bliver en bedre pilot af at deltage. Vi har materiellet til at gøre det godt til konkurrencerne, så det skal bare udnyttes.

Resultaterne kan findes her:

Text & Foto - Thomas Grove