49 år som aktiv pilot

Leo Lassen stopper som aktiv pilot efter 49 år, men ikke som medlem i Herning Svæveflyveklub.

I søndags havde Leo besluttet – at det var han sidste solo flyvedag i klubben.

Vi spurgte ind til Leos lange periode i Herning Svæveflyveklub.

Den officielle dato er d. 8. august 2021 med 49 år, men Leo startede allerede i 1966 som elev, men holdt en pause. Reelt er det 55 år siden Leo fik sin første svæveflyvetur. Det er imponerende!

Uddannelsen foregik i en Lehrmeister og solo på K8. Karrieren som svævepilot har været masse af solotimer – konkurrencer i Diko-regi – og fløjet i Frankrig og Spanien samt mange timer er fløjet i eget fly – Standard Libelle. I Spanien blev Libellen skiftet ud med en Ventus CM.

For os i dag er Leo kendt som mekanikeren, der kan få alt til at køre i klubben og ikke mindst den store rolle – som koordinator for spilturnus i klubben. Bemærk her, at det blev til 30 år på denne post – Leo løber ikke fra sin plads.

Endelig har Leo sørge for at sønnerne – Allan og Brian også blev svæveflyvepiloter og nu den yngste del af Lassen stammen, Jacob, som bekendt er en ivrig konkurrencepilot.

Leo har ledigvis lovet fortsat, at være en del af det sociale liv i klubben.

Venlig hilsen
Per Kragsø

Foto af Per K - billedet er taget d. 26. august 2021, som Leo har besluttet, skulle være den sidste flyvedag i hans lange svæveflyve karriere. På grund af vejret kunne målet med mindst en time i VD, ikke opfyldes!