Radio i Herning lokalområdet

I vores lille flyveområde er der masser af radiokommunikation. Og dermed en del man skal være både opmærksom på, lave indledende opkald omkring, og være istand til at svare retur på.

Herunder dækkes kun spilstart. Er du nået til selvstart og/eller flyslæb antages det du har kompetencerne til lokal radio kommunikation.

Helt generelt - hold det kort.

  • Hvem taler du til
  • Hvem er du
  • Hvad er din intention

Altså: Inden du trykker på sendeknappen, ved du hvem du vil kontakte, hvem du er, hvad du skal sige og hvad du vil informere om.

Så husk: Tænk, Tast, Tal!

Her et par eksempler:

1. Lokalområde kommunikation med ASK-21'eren som generelt eksempel (OY-XVY)

1.1 Radio fraseologi for alle flyene (lokalområde el. forkortet form)

1.1.1 OY-XVY (VY)
Glider Viktor Yankee
(Denne er anvendt i resten af eksemplerne, udskift hvis du sidder i et andet fly!)

1.1.2 OY-XVN (VN)
Glider Viktor November

1.1.3 OY-XVX (VK)
Glider Viktor Xray -eller- Glider Viktor-Kilo (hold fast i valget på hele turen!)

1.1.3 OY-XTG (TG)
Glider Tango Golf

1.1.4 OY-XPM (PM)
Glider Pappa Mike

1.1.5 OY-XVD (VD)
Glider Viktor Delta

1.1.6 OY-XVO (29)
Glider Viktor Oskar -eller- Glider Niner-Tyve (hold fast i valget på hele turen!)

1.1.7 OY-XZS (ZS)
Oskar Zulu Sierra

1.2 Start og landing i weekender

Generelt anvendes "Herning Trafik" som modtager for beskeder i weekender og når tårnet ikke er bemandet.

1.2.1 Start 09 G:
"Herning Trafik, Glider Viktor Yankee, Spilstart bane nul-niner græs"

1.2.2 Start 27 G:
"Herning Trafik, Glider Viktor Yankee, Spilstart bane syv-og-tyve græs"

1.2.3 Landing 09 G:
"Herning Trafik, Glider Viktor Yankee, Venstre medvind, bane nul-niner græs"

1.2.4 Landing 27 G:
"Herning Trafik, Glider Viktor Yankee, Højre medvind, bane syv-og-tyve græs"

1.3 Start og landing på hverdage (eller når tårnet er bemandet ellers)

Generelt anvendes "Herning Radio" som modtager for beskeder i hverdage og når tårnet er bemandet.

1.3.1 Start 09 G:
"Herning Radio, Glider Viktor Yankee, Spilstart bane nul-niner græs"

1.3.2 Start 27 G:
"Herning Radio, Glider Viktor Yankee, Spilstart bane syv-og-tyve græs"

1.3.3 Landing 09 G:
"Herning Radio, Glider Viktor Yankee, Venstre medvind, bane nul-niner græs"

1.3.4 Landing 27 G:
"Herning Radio, Glider Viktor Yankee, Højre medvind, bane syv-og-tyve græs"

1.4 Der kan eventuelt udvides ved travl trafik med disse meldinger

1.4.1 Start 09 G:
"Herning Trafik, Glider Viktor Yankee, Spilstart bane nul-niner græs, venstre drej efter start"

1.4.2 Start 27 G:
"Herning Trafik, Glider Viktor Yankee, Spilstart bane syv-og-tyve græs, højre drej efter start"

1.4.3 Landing 09 G:
"Herning Trafik, Glider Viktor Yankee, Venstre medvind, bane nul-niner græs" (på medvind)
"Herning Trafik, Glider Viktor Yankee, Venstre base, bane nul-niner græs" (på base)
"Herning Trafik, Glider Viktor Yankee, Drejer finale, bane nul-niner græs" (på finale drej)

1.4.4 Landing 27 G:
"Herning Trafik, Glider Viktor Yankee, Højre medvind, bane syv-og-tyve græs" (på medvind)
"Herning Trafik, Glider Viktor Yankee, Højre base, bane syv-og-tyve græs" (på base)
"Herning Trafik, Glider Viktor Yankee, Drejer finale, bane syv-og-tyve græs" (på finale drej)

1.5 Indgang i område Herning udefra

1.5.1 Kommer nordfra igennem Karup's TMA
"Herning Trafik, Glider Viktor Yankee, kommer nordfra område Herning omkring Sunds Sø i 2100 fod, for en venstrehånds anflyvning til bane nul-niner græs"
eller
"Herning Trafik, Glider Viktor Yankee, kommer nordfra område Herning omkring Sunds Sø i 2100 fod, for en højrehånds anflyvning til bane syv-og-tyve græs"

1.5.2 Kommer sydfra
"Herning Trafik, Glider Viktor Yankee, kommer syd for område Herning, 2 mil fra Herning by i 2400 fod, for en venstrehånds anflyvning til bane nul-niner græs"
eller
"Herning Trafik, Glider Viktor Yankee, kommer syd for område Herning, 2 mil fra Herning by i 2400 fod, for en højrehånds anflyvning til bane syv-og-tyve græs"

1.6 For tilladelse til at flyve ind i Karups TMA

1.6.1 Anmodning om TMA tilladelse
"Karup Approach, Glider Viktor Yankee, ASK-21, 2-personers svævefly, VFR flyvning fra Herning, 2 personer ombord, er ved Sunds Sø i 2200 fod, anmoder om tilladelse til at flyve ind i dit TMA for videre termik søgning"

Har du et mål med at flyve videre igennem TMA'et nordpå, skal du naturligvis istedet for "for videre termik søgning" sige hvor du agter at flyve hen.

1.6.2 Karup svar med TMA tilladelse

"Glider Viktor Yankee, Karup Approach, Tilladt at flyve i TMA, QNH 1015, Vær opmærksom på svæveflyve aktivitet i område vest, Rapportér når du forlader området"

Får du ikke tilladelse må du ikke flyve ind i TMA'et.

"Område Herning" er vores lille hestesko formede afgrænsning. Det røde udfyldte område i midten er "Karup's CTR" (kontrolzone), området til venstre er område Vest og til højre er "Område Øst". Både Karup CTR, samt yderligere område vest og øst som begge er Karups's TMA, kræves der tilladelse til at flyve i og at du samtidig opretholder lyttepligt på radioen med Karup Approach. Husk at tjekke opdaterede ICAO kort samt NOTAMs inden du flyver her.

1.6.3 Bekræftelse på TMA tilladelse
"Tilladt at flyve i TMA, QNH 1015, opmærksom på trafik, rapporterer når jeg forlader området, Glider Viktor Yankee"

1.6.4 Flyver tilbage til Herning området (eller andet område)
"Karup Approach, Glider Viktor Yankee, Er tilbage i område Herning og vil gerne skifte til lokal frekvens"

1.6.5 Svar fra Karup
"Glider Viktor Yankee, Karup Approach, Du må forlade frekvensen, hav en god dag"

2. Forkortelser anvendt herover

2.1 VFR
Visuelle Flyve Regler (visual flying rules)

2.2 CTR
Kontrol Zone (control zone)

2.3 TMA
Terminal Kontrol Zone (terminal control area)

2.4 QNH
Atmosfærisk tryk ved hav-niveau ("nautical height" eller "mean sea level").

Husk du starter ved QFE (tryk ved Flyveplads) og ikke tryk ved Hav-niveau.

2.4 ICAO
International Civil Aviation Organization

Du kan se aktuelt ICAO kort for Danmark her:
https://aim.naviair.dk/da/kort/

2.4 NOTAM
Notice for air missions

Du kan se dagens NOTAMs her:
https://briefing.naviair.dk/app/aftn?icao=EKHG
https://briefing.naviair.dk/app/aftn?icao=EK